Na današnji dan
1980
Judas Priest izdajo legendarni album British Steel
NAGRADNE IGRE
Traja do: 14. 4. 2024
PARTNERJI
Oddaja z metal muziko
Specialisti za Metal!
Letni koncertni cikel

REPORTAŽE

26. 3. 2024

Enslaved / Svalbard / Wayfarer

((szene)) Wien, Dunaj, Avstrija / 19. 3. 2024

Dobili smo ene veljake, drugi pa so nas obšli. V prvem primeru govorim o black metal zasedbi Taake, ki je minuli ponedeljek obiskala Ljubljano, v drugem primeru pa o Enslaved, ki so se nam »izmuznili« in obiskali avstrijsko prestolnico. Tam so nastopili v klubu ((szene)), in sicer v družbi post hardcore zasedbe Svalbard in atmosferične black metal zasedbe Wayfarer. Glede na to, da je bil pred menoj četrti koncertni večer v petih zaporednih dneh, sem bil vesel, da mi je na poti na Dunaj vsaj malo uspelo zatisniti oči. V nasprotnem primeru res ne vem, kako bi sploh zdržal do konca koncerta.

Prvi so točno ob pol osmih zvečer oder zavzeli Wayfarer. Američani so se tokrat odločili, da promovirajo izključno najnovejši album, ki sliši na ime American Gothic. Ker sem še dober teden dni pred koncertom band poznal samo po imenu, mi je ta okoliščina povsem ustrezala, saj mi je v tem času doma (in v avtu) komaj uspelo nekajkrat preposlušati ta album. Na račun atmosferične narave albuma tega ni bilo težko »nagruntati«, zaradi česar sem kaj hitro ugotovil, da mi je zaključni False Constellation, ki je tudi v živo prišel na vrsto kot zadnji, izredno všeč. Temu so predhodno delali družbo še The Thousand Tombs of Western Promise, Reaper on the Oilfields in To Enter My House Justified, kar je pomenilo vsega skupaj pol ure odličnega ogrevanja za glavni band večera, s čimer se je strinjal tudi dobršen del publike. Hkrati pa mi je kitarist s kavbojskim klobukom potrdil kavbojski pridih v glasbi Američanov.


S Svalbard sem se predhodno dosti manj ukvarjal. Najprej sem preveril setlisto, ki je tudi pri Angležih osredotočena na najnovejši studijski celovečerec, ki nosi naslov The Weight Of The Mask, in nato s pomočjo YouTuba naslove komadov spremenil v slušno izkušnjo. In pri tem je tudi bolj ali manj ostalo. Svalbard me doma niso nagovorili, zato sem tvegal z »gluho izkušnjo« v živo. A tudi tam se mi ni izšlo. Njihova glasba se mi je zdela preveč prazna in generična, da bi znal v njej uživati, kar pa nikakor ni veljalo za večino publike. Očitno je bilo, da so bili Dunajčani tudi z njimi predhodno seznanjeni, zaradi česar je nekoliko bolj segreta publika znala iz sebe iztisniti tudi nekoliko več energije.


No, potem pa končno Enslaved. Že zdavnaj so minili časi, ko nas je mariborski organizator dve leti zapored razvajal z njihovimi nastopi. Ogled njihovega koncerta v živo je zame v zadnjih letih postala izkušnja, ki se v povprečju ponovi enkrat na pet let. Tudi zaradi tega sem izkoristil priložnost prevoza na oddaljeni Dunaj.

Enslaved so začeli koncert s komadom Kingdom z aktualnega albuma Heimdal. Klaviaturski uvod je spremljalo dretje ali rjovenje divje živali, ki je spominjalo na volka ali medveda. Sledil je progresivni vložek, vrtenje gumbov po laibachovsko. Česa ob recenziranju albuma nisem vedel: vokalno pri tem komadu na pomoč priskočita bobnar in klaviaturist.

Zaključku prvega komada je sledil pozdrav v nemščini in nato prehod na komad Homebound z albuma Utgard. Ta album mi je zaenkrat še vedno ljubši kot aktualni, predvsem zaradi skromnejšega rockerskega pristopa. S clean vokalom se je spet izkazal bobnar, ki je med celim nastopom v tej zvezi odigral pomembno vlogo.

Band je nadaljeval s pripovedovanjem Heimdalove zgodbe. Sledil je komad Forest Dweller, katerega prečudovita začetna melodija me je takoj navdušila. V tem komadu se s clean vokalom izkaže še Grutle, poleg tega pa močno izstopa 70's synth vložek.

Po treh komadih je nastopil čas za krajši nagovor. Zelo dobro razpoložen Grutle je želel vedeti, ali smo za kaj starega, nakar nam je Ivar ponudil en res kul kitarski riff, na račun katerega si je od Grutleja prislužil prijateljski »Shut up!«.

Znova je bil čas za Utgard, sledil je komad Sequence, ki ga je publika pospremila z množičnim ploskanjem. Navdušenje nad slišanim se je zavleklo preko meje komada in se prelevilo v glasno skandiranje »Enslaved!«.


Že nekoliko bolj metalsko obarvanemu je sledil do tedaj najmračnejši komad večera z aktualnega ploščka, Congelia. Pri poslušanju med domačimi štirimi stenami se sploh nisem zavedal energičnosti komada, ki je bila z monotonim bobnanjem, ki zna tudi nenavdušiti, dodatno poudarjena.

Po uvodnih petih komadih je band bolj ali manj v celoti obdelal zadnja albuma. Po tako intenzivnem poudarku na teh je končno napočil čas za nekaj starejšega. Grutle se je znova obrnil na nas z vprašanjem. Zanimalo ga je, kdo ve, kje so Enslaved leta 1995 izvedli svoj prvi koncert v tujini. Če odgovor ne bi bil Dunaj, bi bilo vprašanje seveda hecno. In kateri album je band takrat promoviral? Seveda Frost, zaradi česar smo namesto komada Ruun, ki ga je band na tej točki odigral na predhodnih koncertih, slišali Fenris. Zakon! Progresivni rokerji okoli mene so naenkrat obstali, prevladujočo rdečo luč je zamenjala modra z naslovnice slišanega albuma, band pa je jahal komad kot pred slabimi 30 leti. Jebemomast, že samo zaradi tega se je splačalo iti na pot! Fenris me je vrgel 20 let in več nazaj, v meni vzbudil nostalgične občutke, zaradi katerih se je med pisanjem teh vrstic v domačem predvajalniku najprej vrtel Frost, nato pa njegov predhodnik Vikingligr veldi. Nadzakon!

Z opisanim obiskom skorajda samega začetka bandovega delovanja je sledil obisk njegovih progresivnih začetkov. Sicer bi se lahko kregali, kdaj so Enslaved postali resnično progresivni, saj so to dejansko že od nekdaj. A sam si predstavljam, da se je to zgodilo, ko so tam v začetku tisočletja z albumoma Monumension in Below the Lights konkretno odvrgli svoje vikinške korenine. S slednjega je sledil komad The Dead Stare, kjer je proizvedena progresivnost še vedno metalske narave.


In ker je bilo v družbi Below the Lights tako lepo, je takoj sledil komad Havenless s taistega ploščka. Med tem komadom so se s clean vokalom izkazali kar vsi štirje pevci, med komadom pa je celoten band uprizoril enostavnejšo koreografijo z dvignjenimi rokami v obliki črke »v«.

Z aktualnega albuma nam je ostal še naslovni komad, prek osem minut dolga epska stvaritev. Izvedbo je zaznamoval globlji zvok, kitare so kar donele. Ko je vmes prišlo do upočasnitve, je oder zavzela megla, luči so prihajale od zadaj, iz zvočnikov elektronika, dvorana pa je povsem pri miru čakala na nadaljevanje dogajanja (beri: komada).

Ker sem vedel, da po programu pred dodatkom sledi bobnarska solo točka, sem izkoristil priložnost, da na hitro obiščem šank, od koder sem dogajanje v dvorani spremljal prek ekrana. Ko se je solo točka bližala koncu, sem hitro nagnil zadnje požirke pijače in se odpravil nazaj na svoje mesto za lučkarjem.

Če že nismo slišali Ruun, pa nas je vsaj razveselila Isa, naslovni komad bandovega osmega albuma iz leta 2004.


In če sem prej že omenjal bandove začetke … Bolj nazaj nas band skorajda ne bi mogel popeljati, s komadom Allfáðr Oðinn je ponudil vpogled v drugo demo izdajo Yggdrasill. Čeprav je bil komad zaigran mehkeje, z manj distorzije, manj hreščanja kitar in bolj poudarjenimi klaviaturami, je ta »pasal« najmanj toliko kot Fenris, če ne še bolj.

Če torej povzamem – še se splača iti na koncert od Enslaved. Dokler bo band vsaj polovico igralnega časa posvetil starejšim oziroma najstarejšim komadom, bomo tudi mi stari fani še prišli na svoj račun. Zavedam se, da bandi rastejo in se razvijajo, a tudi bandi se morajo zavedati, da smo jim mi, danes stari, a nekoč njihovi prvi fani omogočili, da so sploh tako dolgo preživeli. Zato se mi zdi prav, da se obojestransko izkazujeta spoštovanje in upoštevanje drug drugega.


*Avtor fotografij je Žiga Grubelnik.

SORODNE VSEBINE:
15. 8. 2013Metaldays 2013, 4. dan / Reportaže
11. 1. 2006Enslaved / Novice
ZADNJE OBJAVE
Reportaža
10. 4. 2024
Mr. Big / Jared James Nichols
Reportaža
8. 4. 2024
Angelus Apatrida / Battlecreek
Reportaža
5. 4. 2024
Dark Easter Metal Meeting 2024, 2. dan
Reportaža
4. 4. 2024
Dark Easter Metal Meeting 2024, 1. dan
Reportaža
2. 4. 2024
Cvinger / Marax
Reportaža
27. 3. 2024
Cynic / Obscura / Cryptosis
Reportaža
26. 3. 2024
Enslaved / Svalbard / Wayfarer
Reportaža
25. 3. 2024
Taake / Nordjevel / Theotoxin
KONCERTI & FESTIVALI
14. 4. 2024
Finntroll, Suotana, Metsatöll
Vintage Industrial Bar, Zagreb, Hrvaška
16. 4. 2024
Inquisition, Demonical
Orto Bar, Ljubljana
16. 4. 2024
Finntroll, Metsatöll, Suotana
Jugend- und Kulturzentrum Explosiv, Gradec, Avstrija
17. 4. 2024
Cronica, Cremisi, Dark Sphere
Dvorana Gustaf, Pekarna, Maribor
18. 4. 2024
Tarot, Woygn
Klub Gromka, Metelkova, Ljubljana
19. 4. 2024
Slash featuring Myles Kennedy and the Conspirators, Mammoth WVH
MVM Dome, Budimpešta, Madžarska