Na današnji dan
2010
V 49. letu umre Peter Steele, gonilna sila Type O Negative.
NAGRADNE IGRE
Traja do: 14. 4. 2024
PARTNERJI
Oddaja z metal muziko
Specialisti za Metal!
Letni koncertni cikel

RECENZIJE

4. 3. 2024
Elegy Of Madness - XI
Scarlet Records, 2023

Simfoničnega metala pa menda še nisem recenziral. Recimo torej bobu bob in se danes posvetimo našim zahodnim sosedom Elegy of Madness, ki so pozno jeseni izdali peti studijski album z imenom XI. Enajstka dopolnjuje glasbeni katalog, v katerem so že The Bridge of Sighs (2009), Brave Dreams (2013), New Era (2017) in Invisible World (2020), za katerega so posneli še koncertno verzijo albuma v Fusco Theater. Toliko o suhih dejstvih.

Nisem strokovnjak za simfonični metal, razen če me vpraša mična rdečelaska v korzetu, odeta v črnino. Takrat se ne le spoznam na zvrst, takrat celo osebno prijateljujem z bandi in hodimo vsak teden na kosilo v restavracijo blizu mestne opere. Resnica je, kot po navadi, nekje vmes. Moje simfonično znanje zajema šolske primere bandov, ki poleg Nightwish obsegajo še Epico, After Forever, Temperance, Within Temptation in, po novem, Autumn Bride, ki so name naredili vtis na lanskem festivalu Area 53. Kako hitro postane človek nezadovoljen z doseženim ciljem in si takoj, ko ga doseže, postavi nove, sem pomislil. To se seveda nanaša name, saj mi že vrsto let posteljo greje neka druga mična rdečelaska, a ker od mene ne zahteva več investicije časa v simfonični metal, sem ga dal na stranski tir.

Pred recenzijo sem, kakopak, ponovil učno snov in pobrskal, kaj se plete na moderni simfonični sceni. Ko sem poslušal nekaj naključnih pesmi s pomočjo umetne inteligence (»Chat GPT, prosim, priporočaj mi dvajset simfoničnih metal pesmi z ženskim vokalom, izdanih od 2015 dalje«) in jih primerjal s svojo osnovno simfonično podlago, sem videl, da se je zvrst precej razvila od klasičnega zvoka – predvsem instrumentalno. Operni ženski vokal dejansko definira zvrst, zato tu ni veliko manevrskega prostora razen alteracije med sopranom, mezzosopran in mogoče altom. Obstaja pa neskončno možnosti v glasbenem ozadju.

Pa vzemimo kot konkreten primer XI: slišati je uporabo sedemstrunk, nizke uglasitve strun, poudarjena dvojna pedala ter intenzivnejšo uporabo riffov namesto le brenkanja akordov kot spremljave za vokal in klaviature. Najde se celo kitarsko soliranje, netipično v tej zvrsti. Da me ne bi ujeli na laži, sem si ogledal uradni videospot jurišnega komada na samem začetku albuma Broken Soul, da sem potrdil sedem strun, riffanje in modernejši metal zvok v instrumentalnih odsekih. Moderni zvok dopolnjujejo operni vložki, značilni za zvrst kot zborovsko petje v ozadju, mistične klaviature ter tudi moški growl back vokali, ki jih, glede na to, da sem jih prvič slišal pred več kot desetletjem v Epici, štejem kot »obvezno opremo« vsake simfonic metal pesmi. Tistim, ki je Broken Soul všeč, namigujem še na Crawling, ki si z Linkin Park deli le ime. Posebej zanimiv je intermezzo z growlom nekje na sredini in okusnim riffanjem. To je tista evolucija simfonike, o kateri sem govoril. Ne gonijo istega kolesa v nedogled, temveč postopno dodajajo vplive in elemente drugih zvrsti, a na dostojen način – kot zna izkušena rdečelaska nanesti ravno pravo mero ličil, ki jo tako le še polepšajo. In dobro ve, kje je meja, kjer jo maskara v trenutku spremeni v strašilo. Podobno tej metafori po mojem mnenju Elegy of Madness skrbno nanašajo ličila drugih glasbenih zvrsti na sicer intrinzično privlačen obraz simfoničnega metala. V nekaterih komadih je maskara bolj popovska in vključuje več elektronike (Hybrid Love), drugje je šminka bolj baladne otožnosti (Insanity), spet drugje raznežen moški prijatelj priporoča ličila v obliki violončela (Moon). Epska maska za noč čarovnic, kjer se našemimo v Vikinge, pa se najde v pesmi Goddess. Portrait for a Ghost je primer norosti, kjer se mirni odseki križajo s šizofrenimi dvojnimi pedali, ki že skoraj dišijo blackmetalsko. Drugi pesmi, ki sem ju izpustil – Revelation ter A.I. Slavery – pa prepuščam vam, da jima sami nadenete ustrezno kozmetiko, ki se sicer giblje med odtenki zgoraj opisanih stilov.

Splošen vtis poslušanja XI je bil pozitiven, glasba je zelo raznolika, dinamična in, pomembno, vsak komad se ne ponavlja po istem receptu. Poklona Nightwish in Tarjinemu vokalnemu stilu ni možno zanikati, pevka Kyrah se lahko brez pomisleka kosa z njo. Vokal na stran, bandu je z XI uspelo razviti lasten zvok, ki je fanom simfonike takoj prepoznaven in se takoj ve, da gre za elegijo norosti.

SORODNE VSEBINE:
28. 9. 2023Game Over s singlom The Cult / Novice
ZADNJE OBJAVE
Recenzija
12. 4. 2024
Srd - vragvmesiton
Recenzija
11. 4. 2024
Mörghuul - Domination of the Beast
Recenzija
9. 4. 2024
Inquisition - Veneration of Medieval Mysticism and Cosmological Violence
Recenzija
5. 4. 2024
Iz ropotarnice: Tool - Ænima
Recenzija
3. 4. 2024
My Dying Bride - A Mortal Binding
Recenzija
29. 3. 2024
Khold - Du dømmes til død
Recenzija
28. 3. 2024
Aeternus - Philosopher
Recenzija
20. 3. 2024
Feral Forms - Premalignant (EP)
KONCERTI & FESTIVALI
14. 4. 2024
Finntroll, Suotana, Metsatöll
Vintage Industrial Bar, Zagreb, Hrvaška
16. 4. 2024
Inquisition, Demonical
Orto Bar, Ljubljana
16. 4. 2024
Finntroll, Metsatöll, Suotana
Jugend- und Kulturzentrum Explosiv, Gradec, Avstrija
17. 4. 2024
Cronica, Cremisi, Dark Sphere
Dvorana Gustaf, Pekarna, Maribor
18. 4. 2024
Tarot, Woygn
Klub Gromka, Metelkova, Ljubljana
19. 4. 2024
Slash featuring Myles Kennedy and the Conspirators, Mammoth WVH
MVM Dome, Budimpešta, Madžarska