Na današnji dan
1982
Randy Rhoads umre v letalski nesreči, star komaj 25 let
NAGRADNE IGRE
Traja do: 10. 3. 2024
PARTNERJI
Oddaja z metal muziko
Specialisti za Metal!
Letni koncertni cikel

REPORTAŽE

7. 3. 2023

Tarja / Temperance / Serpentyne in Temperance »Meet & Greet«

Kino Šiška, Ljubljana / 3. 3. 2023

Tarja Turunen, kraljica simfoničnega metala, ki je s svojim »vilinskim« glasom večkrat očarala občinstva širom sveta, se je po štirih letih, zadnjič nas je v Sloveniji obiskala leta 2019 na Metaldays, vrnila na slovenske odre. Njeno ime je zaslovelo pod okriljem pionirjev simfoničnega metala, finskih velikanov Nightwish, pri katerih je nastopala kot vodilna pevka skupine, preden je pričela samostojno kariero, je pa tudi ena izmed treh soustanoviteljev imena Nightwish. Dogodek, organiziran s strani zelo aktivnih Dirty Skunks, se je tokrat odvil na odru ljubljanskega Kina Šiške. Koncert so odprli Britanci Serpentyne, sledili pa so jim italijanski Temperance. Ker postajajo slednji svojevrsten fenomen na sceni melodičnega metala in ker je bil nastop v podporo Tarje tudi njihov prvi v Sloveniji, smo pri Paranoidu združili moči z mlado glasbeno šolo Overdrive, ki uri bodoče slovenske rockerje in metalce ter pred koncertom priredili spoznavni dogodek z bandom.



Dogodek, naslovljen »Temperance – Meet & Greet«, se je odvil na sedežu glasbene šole Overdrive, to je bil tudi prvi dogodek Temperance v Sloveniji. Začel se je ob neprijetni uri (ob dveh popoldne), ko je večina ljudi še zasedena z delovnimi obveznostmi, žal pa je bil urnik omejen z obveznostmi banda, ki so se pričele že ob štirih. Na šolo sta se prišla družiti kitarist in eden izmed treh vokalistov banda ter samostojni metal skladatelj Marco Pastorino ter metal/jazz basist in glasbeni učitelj Luca Negro. Druženje je potekalo v prijetni atmosferi, polni smeha in dobre volje, kjer sta nam glasbenika zaupala zelo detajlne vpoglede v življenje na turneji, odnose z založbami, kako je videti, ko spoznaš svoje idole, od katerih se učiš glasbenih tehnik, seveda pa sta nekaj tehnik in priljubljenih potez demonstrirala tudi na svoja instrumenta. Vzdušje je bilo tako sproščeno, da se je kmalu razvilo v navadno odprto druženje, saj sta tudi Luca in Marco začela prisotne spraševati ali imajo kak band, kateri so njihovi najljubši glasbeniki v metalu in nasploh ter še mnogo drugega. Zaupala sta nam tudi nekaj, kar smo lahko kasneje opazili na odru, da prihaja trenutno do sprememb pri članih banda, vendar ni še nič uradnega, zato so si za turnejo izposodili dva glasbenika, vendar več o tem kasneje. Ostali napotki za glasbenike, tehnični triki, vpogledi v življenje na turneji in nasveti, ki sta jih Marco in Luca odprto delila, pa bodo ostali v prijetnih spominih prisotnih v pričakovanju na naslednji tak dogodek. Po druženju so Temperance odšli na »soundcheck« v Kino Šiška, ostali pa smo za kakšno uro odtavali vsak po svoje, kasneje pa se nas je večina seveda udeležila nastopa kraljice simfoničnega metala, Tarje Turunen, vendar tudi s kančkom zanimanja, kaj nam bosta Marco in Luca predstavila na odru.

Pred njenim nastopom, ki se je začel šele po deveti uri, sta torej (k sreči) nastopila še dva banda. Poleg Temperance so se na oder podali zanimivi Britanci Serpentyne. S svojo edinstveno kombinacijo srednjeveške in folk glasbe, ki se odlično poklopi na distorzijo metal kitare in basa ter na dinamične ritme bobnov, so sposobni poslušalce popeljati v drug čas in kraj. Na odru so  sinhronizirani v gibih, ves čas se med seboj koordinirajo s pogledi in mimiko. Svoje nastope podkrepijo s teatralnimi kostumi, kar dodatno poudari občutke antičnih plemen in ljudstev Severne Evrope, zlasti Keltov. Predvsem opazen je nastop vokalistke Maggie-Beth Sand, ki se na odru prikaže v kostumu, ki spominja na obdobje poznega srednjega veka v Severni Evropi, ravno tako je pozornost med teatralnim dogajanjem usmerjena ravno nanjo. Klaviaturist med nastopom dodaja mnoge glasbene efekte, ki temeljijo na tradicionalnih instrumentih, kot so gajde in harfe, ki se prepletajo z vokali, težkimi kitarskimi riffi in neverjetno natančnimi in dinamičnimi bobni, kar že samo po sebi segreje publiko. Poleg tega sta predvsem kitarist in basist na odru izredno usklajena, s čemer znata spretno spodbujati publiko. Pevka se za spodbujanje seveda poslužuje svojega glasu in spretnih komunikacijskih. Nedavno so izdali album Angels of the Night, iz katerega so predstavili naslovno pesem Angels of the Night in pesem Away from the World. Serpentyne so fenomen, ki ga ljubitelji antičnih pripovedi in simfoničnega metala enostavno morajo doživeti.

Sledili so italijanski melodični metalci Temperance s svojim prvim izmed treh letošnjih  nastopov  v Sloveniji. Tistim, ki smo bili na zelo sproščenem dogodku »Temperance – Meet & Greet«,  ki je prej spominjal na čajnico kot metalski dogodek, je kitarist Marco Pastorino že zaupal, da bo na odru drugače, čista norišnica. Obljubljeno, dostavljeno. Energičnost nastopa Temperance je takoj še bolj dvignila temperaturo dvorane in enostavno prevzela vsakega v publiki. Vsi člani banda (razen bobnarja seveda) so se ves čas premikali iz ene strani odra na drugo. Stereotip italijanske strasti in čustvene komunikacije je na odru dobila roke in noge, kar so ponosno poudarjali. S Temperance trenutno nastopata še  energični vokalist Gabriele Gozzi iz Eternal Idol in neverjetno talentirana Kristin Starkey. Slednjo smo nekateri že spoznali v vlogi spremljevalnih vokalov na nastopu Twilight Force (najdete jo tudi na sliki v reportaži) in v duetu z Adrianne Cowan (Seven Spires) v Orto Baru. Nora izkušnja s Twilight Force je mladi vokalistki iz New Yorka očitno pomagala, da se je lažje vklopila med zelo ekspresivne Italijane, saj je na odru v delih, kjer je nastopila, njen vokal popolnoma dominiral. No, to je sicer na splošno veljalo tudi za ostala dva vokalista, Gabriela in Marka. Značilni pečat Temperance, ki jih bistveno loči od ostalih melodičnih metal bandov, je ravno odločitev, da nastopajo s tremi glavnimi vokalisti, brez stranskih vokalov. To jim omogoča širok izbor vokalnih tehnik, saj ima vsak izmed treh vokalistov svoj lasten stil. Gabriele dosega nehumano visoke tone ter jih je sposoben vzdrževati dovolj časa, da se mu na glavi pojavijo žile. Marco je med nastopi zaseden s kitaro, vendar ga to ne ustavi, da vrhunsko prevzame vlogo bolj hrapavega vokala tam, kjer doda nekaj ostrine. Kristin je sposobna, poleg nežnejšega, ženskega soprana tudi vrhunskega opernega petja. Glede na mlada leta vse kaže, da se njena kariera šele začenja. Takšna kombinacija vokalov bi lahko spravila bobnarja in basista v ozadje, vendar se komunikacija med člani banda opazno dogaja ves čas in je tako spontana, da je iz publike jasno, da vsak član enako prispeva nastopu. Gotovo gre poudariti, da se basist Luca ukvarja tudi z jazz glasbo, kar se na odru opazi predvsem po visoki natančnosti pri basovskih prijemih ter nadpovprečnimi tehnikami. Si lahko predstavljate, kako izgleda ta energija v živo? Če vas taka izkušnja zanima, bodo Temperance konec marca nastopili v Mariboru kot headlinerji, podprli pa jih bodo simfonični metalci Phantom Elite ter melodični metalci Attractive Chaos. Preden so se poslovili z odra, so Temperance še enkrat segreli publiko in sprožili aplavz v podporo Tarji. Medtem ko so se poslavljali pa je, med vabilom na koncert v Maribor, kitarist in vokalist Marco Slovenijo označil kot »Slovekio«. Napake se je takoj zavedel ter s se s pordelim in nasmejanim obrazom popravil, kar je med publiko sprožilo smeh in val sarkastičnega ogorčenja. No, saj smo navsezadnje vajeni, da nas včasih zamenjujejo za Slovake.

Deset minut čez deveto, tako kot je bilo napovedano po uradnem urniku nastopajočih, se je zaslišalo uvodno pesem, ki je naznanjala prihod finske kraljice simfoničnega metala, Tarje Turunen. Glasbeniki, ki jo spremljajo, so na oder prihajali eden po eden. Za klaviature je stopil odlični Christian Kretschmar, ki Tarjo spremlja že od leta 2009 ter je od takrat tudi uradni član zasedbe, ki deluje pod njenim imenom, tako na albumih kot v živo. Z basom je na oder prišel Ralf Botzenhart (Farmer Boys), za bobne pa je stopil učitelj na glasbeni šoli Musikschule Bäßler Alex Menichini (About Schmitt, Stereo.pilot in Dacia and the Weapons of Mass Destruction). Zanimivost Tarjinih nastopov je prisotnost čelista, ki je od leta 2007 Max Lilja. Poslužuje se električnega violončela, prepoznaven je predvsem zaradi preteklega sodelovanja z Apocalyptico. S kitaro je prišel na oder Alex Sholpp, ki s Tarjo sodeluje  vse od leta 2007, danes sodeluje še s  Farmer Boys, Sinner, Tieflader in Dacia and the Weapons of Mass Destruction. Nazadnje pa je na oder elegantno stopila ena in edina Tarja Turunen, finska sopranistka, katere glas je tako ikoničen, da ga ljudje večkrat označujejo za »vilinski glas«. Od trenutka, ko stopi pod žaromete, takoj pritegne pozornost nase in v celoti prevzame oder. Temu primerna je tudi postavitev ostalih glasbenikov na odru, ki skupaj tvorijo nekakšen polkrog, znotraj katerega ima Tarja dovolj prostora za ekspresijo vseh njenih vokalnih sposobnosti ter odrske prisotnosti. Turneja je namenjena promociji albuma In the Raw, ki je sicer izšel leta 2019, vendar je turnejo onemogočila pandemija, ki se je istega leta tudi začela. Promocijo albuma je začela že s prvim komadom večera, Serene, ki je med zadnjimi pesmimi na omenjenem albumu. Na splošno je Tarja znana po svojem edinstvenem glasbenem slogu, ki se osredotoča na kombinacijo klasike in heavy metala. Njen vokalni razpon in sposobnost prebijanja skozi orkestralne aranžmaje sta jo povzpela na sam vrh simfonične metal scene. Njene pesmi se pogosto izražajo v epskih aranžmajih in čustvenih besedilih, sama Tarja pa na odru pride vidno v ospredje, s publiko komunicira izredno hvaležno in umirjeno, med samimi komadi pa se pretvori v osebnost s temperamentom prave nordijske bojevnice. Nastopa samozavestno in pokončno, močno se vživi v posamezne komade, med breakdowni pa zelo rada »headbangersko« vihra s svojimi lasmi. Iz albuma In the Raw je v celoti predstavila kar šest komadov (več kot pol albuma!), sicer pa je izbrane  komade črpala iz vseh njenih izdaj, z nekoliko večjim poudarkom na The Shadow Self. Nastop je podkrepila s priredbo pesmi Nemo (Nightwish), če temu lahko tako rečemo. Omenjeno pesem  namreč najdemo na Nightwish albumu Once odpeto z njenim glasom, saj je bila, pred začetkom solo kariere, glavna vokalistka finskih simfoničnih metalcev. Čeprav je tudi med soustanovitelji Nightwish je le-te že pred davnimi leti zapustila zaradi internega spora. Ne glede na to pa še vedno velja kot ena izmed pionirk zvrsti, po dolgih letih pa lahko brez zadržkov trdimo, da tako Nightwish kot tudi Tarja še vedno uspešno gradijo in dopolnjujejo sceno simfoničnega metala, čeprav to danes počnejo po ločenih poteh. Nič ne kaže, da bi kogar koli preteklost kakor koli motila. Še več, razvili sta se dve samostojni glasbeni entiteti, vsaka s svojim unikatnim stilom. Čeprav je trenutna vokalistka Nightwish, Floor Jansen, izredno sposobna, ki premore nastopati v živo tudi s komadi Tarjine zapuščine in to izredno vrhunsko, je potrebno priznati, da ima komad Nemo z originalnim vokalom v živo svoj poseben čar. Težko se opredelim, katera od dveh izvedb bi veljala za priredbo ali katera izvedba je boljša, verjetno je to predvsem podvrženo okusom posameznika. Za tem komadom so vsi glasbeniki, z izjemo Tarje, zapustili oder. Tarji so tehniki postavili klavir v sredino sprednjega dela odra, najbližje možno publiki, s katerim je izvedla zelo čustevno You and I ter jo posvetila publiki v zahvalo za podporo in spremljanje njene kariere. Po dvanajstih zaigranih pesmih so člani zasedbe skupaj s Tarjo zapustili oder ter se, po vzklikih publike, zopet vrnili za dodatni del koncerta. V tem delu je Tarja predstavila še štiri dodatne komade, in sicer Innocence, I Walk Alone, Dead Promises in Until My Last Breath. V tem delu je še predstavila spremljajoče glasbenike ter se jim zahvalila. Po skoraj dveurnem nastopu so Tarja in njen band oder zapustili med valom aplavzov, vzklikov in zakričanih pohval.

Večer simfoničnega metala, ki so ga organizirali zelo priljubljeni in popularni organizatorji Dirty Skunks, je bil, enostavno povedano, popoln uspeh. Bandi, ki smo jim bili priča, so bili vsak po svoje posebni. Serpentyne s svojim unikatnim, antičnim stilom, Temperance z neverjetno energijo in čarovnijo spoja treh vokalistov, nazadnje pa še Tarja, ki je vsem prisotnim dokazala kontrast, do katerega večkrat lahko pride, ko so predskupine same po sebi vrhunski bandi, vendar je glavni nastop večera namenjen nekomu, ki ima ikonično ime, stil in množico izkušenj. Opazna je predvsem akademska natančnost glasbenikov, profesionalnost nastopa ter izredna hvaležnost in obenem zavedanje visokega nivoja. Vsak instrument je imel svojo vlogo in skupaj so ustvarili čudovito simfonijo, ki je navdušila vse prisotne. Glasbeniki so svoje instrumente obvladali do popolnosti, vsak njihov gib je bil natančno usklajen z drugimi, tako da so skupaj ustvarili čudovit zvok.

Takšne koncerte si večkrat ogleda bolj mešana publika kot ponavadi in tudi tokrat ni bilo nič drugače. Po načinu oblačenja med publiko je bilo opaziti veliko »nemetalcev« oziroma vsaj takih, ki jim metal glasba ni neke vrste način življenja. Po eni strani lahko to predskupine potisne nekoliko v ozadje, po drugi pa je to gotovo priložnost manjšim bandom, da se predstavijo. Tako Serpentyne kot tudi Temperance so vidno prepričali publiko. K sreči lahko Temperance kmalu zopet doživimo na lastnem nastopu v Mariboru ter kasneje, na nekoliko krajšem nastopu, na festivalu Metaldays. Za Serpentyne bo verjetno potrebno še počakati, vendar se ob njihovem povratku v Slovenijo, ko se bo zgodil, glede na odziv publike, že napoveduje žurka. Skratka, za popolnost večera gre pohvala vsem organizatorjem in sodelujočim pri organizaciji, tehnikom, ki so omogočili, da se je vse izpeljalo brez težave in seveda vsem glasbenikom, ki so igrali z izjemno strastjo in spretnostjo. Občinstvo je bilo navdušeno in energično skozi celoten večer, vsi skupaj so nam ustvarili nepozabno vzdušje, ki bo še dolgo časa ostalo v spominu.

Fotogalerija
Ogled fotogalerije
SORODNE VSEBINE:
7. 3. 2023Tarja / Temperance / Serpentyne / Galerija
28. 2. 2020Temperance z novim videospotom / Novice
20. 7. 2010Tarja / Novice
19. 10. 2006Tarja / Novice
ZADNJE OBJAVE
Reportaža
11. 3. 2024
Cryptopsy / Atheist / Monastery / Almost Dead
Reportaža
8. 3. 2024
Paranoid Live: Phil Campbell & The Bastard Sons
Reportaža
26. 2. 2024
Voltumna / Taste Of Plague
Reportaža
21. 2. 2024
Kataklysm / Fleshgod Apocalypse / Stillbirth
Reportaža
13. 2. 2024
Tribute to Paranoid 25: Eruption / Dickless Tracy
Reportaža
12. 2. 2024
KHNVM / Damnation
Reportaža
6. 2. 2024
Hoba / Woygn / Ayd
Reportaža
5. 2. 2024
Stone Horns / Terminal Disease
KONCERTI & FESTIVALI
19. 3. 2024
Enslaved, Svalbard, Wayfarer
((szene)) Wien, Dunaj, Avstrija
19. 3. 2024
Taake, Nordjevel, Theotoxin
Boogaloo, Zagreb, Hrvaška
20. 3. 2024
Attila, Born of Osiris, Aviana, Crown Magnetar
((szene)) Wien, Dunaj, Avstrija
22. 3. 2024
Weekend Toretoure Vol. 1: Macabre Demise, Athiria, Hailstone
Dvorana Gustaf, Pekarna, Maribor
23. 3. 2024
Noise Wagon Vol. 12: Warfare, Culto Del Cargo, Cimex, Vivere Merda, Obscene Revenge
Binario 9, Viale Miramare 51, Trst, Italija
23. 3. 2024
Sovrag, Hellsword, Samperium
TrainStation SubArt, Kranj